torsdag 5. januar 2012

En digresjon - om hashtagg-kapring

Jeg har innvilget meg selv en liten pause fra ren geoblogging og tar en liten digresjon om hashtagger på Twitter:

Hashtagger er en av de lure ideene som gjør at Twitter fungerer så bra. Om man setter #-tegnet foran et ord i en twittermelding gjør man det søkbart. Klikk på ordet og du havner på en søkeside som viser alle forekomster av den samme hashtaggen.

Hashtagger brukes på flere måter. På hashtags.no kan man se de mest populære norske hashtaggene (Tilsvarende internasjonalt er hashtags.com). I dag er #nho2012 mest populært siden det er NHO's årlige konferanse. De aller fleste konferanser har sin egen hashtag.

Nr. 2 på topplisten er #denfølelsen - en hashtag for de som liker å twitre om følelser man gjenkjenner eller har til felles med andre. For eksempel så har twitterbrukeren @CharOstertag twitret:

Noen mennesker har "sin egen" hashtag, en slags branding av seg selv eller aspekter av seg selv. Eksempler er twitterbrukeren @CecilieTS som med #tidsbruk-hashtaggen har klart å lage et slags brand for firmaet sitt CTS-Setting.
Et annet eksempel er #tmdeler der Thomas Moen deler interessante funn han gjør. Det kan se ut som om han har sluttet med dette.

Hashtagger er ikke private. Man kan ikke ha eierskap til en hashtag.
Twitterbrukernavn er private, hashtagger er for alle. Dette betyr at hashtag-kapring er et problem for sosiale-medie-byråer når de skal planlegge kampanjer. Hashtag-kapring kan ødelegge en godt planlagt kampanje totalt.

Et godt eksempel er da flyselskapet Quantas i Australia ville ha mer fokus på hvilken luksus de kunne tilby, og laget en konkurranse med hashtaggen #QuantasLuxury. De lanserte konkurransen bredt i mange medier, uheldigvis samtidig som tre fagforeninger Quantas var uenige med gikk til lockout av alle Quantas-avganger i Australia. Resultatet var at #QuantasLuxury ble trending topic i Australia, der så og si alle meldingene var negative. Flere gikk på at det var en stor luksus å bli kjørt med buss gjennom Australia og allikevel komme før Quantas-flyet de egentlig skulle med. Mer om denne hendelsen her: #QuantasLuxury

Den svenske bedriften Apica, som driver med e-handel laget i stand en konkurranse for sine twitterfølgere.
De hadde sin egen hashtag, #apicarim men som dere ser er tweeten også tagget med den mer generelle #julrim. Julerimkonkurransen hadde tema e-handelsløsninger, og premier gikk til de som hadde de beste rimene om e-handelsløsninger(hahahah). Her er noen forslag fra Apica:

@apicasystem, Måste handla present till familjen, mor och far, klick....klick....klick....Nice!, nu var julshoppingen klar! #apicarim

@apicasystem, Orka vänta på att sidan ska ladda, julhandel är trist, vill ut med skridskorna och sladda. #apicarim

Twitterbruker @BitterFittans har noen egne vers om julen:


Ved hjelp av en populær svensk dame fikk altså Apicas julerimkonkurranse nærkontakt med hasj, voldtekt, sexleketøy og sex.

Her hjemme har romjulen vært noe annerledes på twitter, i hvertfall i min twitterstrøm. Innimellom alle #dagmar-tweetene var det masse dårlig stemning og krangling. Slik tolker jeg det som skjedde:
Superheltinner.net er en nettside drevet av twitrerene(og mye annet) @Kvinnekongen og @Iskwew. Etter at Sermo prøvde å kåre sosiale mediers superhelt, der bare menn var nominert, så de behovet for en alternativ kåring. De er selv ganske så superheltinneaktige, begge har egne firma, blogger og tydelig nett-tilstedeværelse. De har gjennom Superheltinner.net kåret årets superheltinne i sosiale medier i 2009 og 2010. I 2009 var det Elin Ørjaseter (@Orjas) som vant, og i 2010 var det Maria Gjerpe (@MariasMetode). I forbindelse med kåringen har de brukt hashtaggen #Superheltinner/#Superheltinne. På grunn av tidsmangel fikk de ikke tid til å gjøre en kåring i 2011.
@HalvorDahl fikk med seg dette og bestemte tydeligvis for å ta saken i egne hender. Halvor Dahl er fra Tåsen, innvandret fra Finnskogen og jobber i bank. Han fremstår som ganske kantete på twitter; mye bra humor, men kan også være sårende mot enkelt-twitrere. Av en eller annen grunn er han engasjert i ME-debatten (ME er myalgisk encefalomyelitt, noen ganger kjent som Kronisk utmattelsessyndrom. Mer om det her: wikipedia.org/Kronisk_utmattelsessyndrom )
Halvor Dahl har blogget selv om dette: Halvordahl.no og sier at han synes det var for mange i ME-miljøet som nominerte hverandre og stemte på hverandre som superheltinner. Derfor ville han ha en superheltinnekåring uten ME-mennesker. Han begynte å poste meldinger merket med hashtaggen #Superheltinne. Han nominerte ti stk selv, og det var @MiniOdegard som vant etter avstemming.

Superheltinner.net var tidlig ute og presiserte at de ikke hadde noe med denne kåringen å gjøre, at hashtaggen deres var kapret. Veldig mange andre irriterte seg over at Halvor Dahl stjal kåringen, noen så mye at de laget en alternativ kåring kalt #antihelt der man skulle kåre internetts antihelt(og der antihelt betydde at man var en person som hadde både gode og dårlige sider, men brukte de klokt.). På facebook var det visstnok voldsom diskusjon med mange hatefulle ord.

Hashtag-kapring kan altså føre til noe moro og noe ikke så moro. Hvordan kan man unngå at en hashtag blir kapret? Svaret er selvfølgelig at det kan man ikke! Alle kan bruke alle hashtagger. Det er når og hvordan man bruker hashtagger som avhenger av dens suksess. For eksempel så burde Quantas timet kampanjen sin til (lenge) etter at lockouten var over. Apica burde kanskje ikke laget en rimkonkurranse om e-handelsløsninger, hvem gidder å rime om det?

I #Superheltinnesaken er ting litt vanskeligere synes jeg, men det er klart at om Superheltinner.net hadde holdt sin kåring i 2011 som de skulle, så hadde ikke dette skjedd. Halvor Dahl mener nok at hans kåring er like bra som de i 2009 og 2010, og det er ingen tvil om at @MiniOdegarden er en Superheltinne! Jeg liker Superheltinner.net sin kåring bedre, siden nominasjonene er foreslått av "folket" på twitter, og dermed er mer demokratisk. @MiniOdegarden hadde nok blitt foreslått uansett. Jeg er ikke enig med Halvor Dahl i at Superheltinner.net sin kåring i 2009-2010 ble overtatt av "ME-mafiaen", flere av de bør også ha en plass i en superheltinnekåring.

4 kommentarer:

  1. Hei Helge!

    Fin gjennomgang av hashtaggens fortreffelige og forræderske natur :)

    Ingen kan eie en hashtag. True lol. Heldigvis!

    @Iskwew og jeg har hele tiden ønsket debatt rundt etablering av rollemodeller med #superheltinne-kåringen.

    Men i dette tilfellet ble jo ikke bare hashtaggen #superheltinner kapret. Selve kåringen ble plagiert.

    Hadde det blitt gjort på en elegant eller morsom måte, - hadde det kanskje ikke vært så farlig. Men verken @Iskwew eller jeg vil forbindes med et konsept som forsøker å latterliggjøre ME-sykes innsats for egen sak, eller for den sak skyld uklarheten i om kåringen var satire eller seriøst ment - uklarhet inntil trykket ble så hardt, og spøken så tam, at "alvorlig" var det eneste som kunne redde kaprerens ære.

    For oss var det som skjedde ikke veldig overraskende. Vi hadde jo samme tilløp i fjor fra samme person, med tilnærmet de samme morsomhetene.

    Så vår rolle var å mate trollet så lite som mulig og å gjenta (med hashtaggen #superheltinne) en nøktern presisering at den pågående kåringen ikke hadde noe med superheltinner.net å gjøre. Så henvendte vi oss til @halvordahl med beskjed om at han ansvar alene for det han var i gang med, at vi ikke ville knyttes til det.

    Vi kunne valgt å gå hardt ut og rustet opp med humor, motutspill, og det ville vært en fryd på fler enn en måte. Men nei, det var ikke så interessant, i dette tilfellet. Nok om det!

    Dialogen på Twitter er som vi ser av disse casene ekstremt kaotisk. Det er lett å drive feilinformasjon. Opplysninger om dødsfall reiser jo verden rundt på hashtaggen #RIP, mens dementiet sliter med rusk i motoren. For mottaker kan det være plent umulig å komme til sannhetens kjerne eller snuble over korreksjonen.

    Et minste tiltak for å sikre at man eier sin egen kommunikasjon er å støtte seg til egen nettside, blogg og Facebookside. Sørge for at riktig informasjon ligger der, og sørge for å dele dette innholdet. Så får man telle sine tinnsoldater før man går i gang med noe mer ;-)

    @MiniOdegarden = ftw! <3
    #Hashtaggens forræderske natur omfavnes i høy grad
    ME syke på Twitter er fantastisk flinke
    @BitterFittan Love from @kvinnekongen

    @HelgeAstad, a pleasure as always :D

    SvarSlett
  2. FAE, FAEN, FAEN......

    her har jeg skrevet en lengre kommentar og så bare forsvant hele greia.... det er blodig urettferdig......

    SvarSlett
  3. Auda Einjen. Om du har glemt hva du skrev om vil jeg tippe det handlet om hashtagger;-)

    Om du skriver noe om igjen blir det bedre, kortere og det går fortere. Kjør på!

    SvarSlett
  4. Her er en screengrab av arbeiderpartiets #Dittforslag hashtag:
    http://screencast.com/t/hoI5Pq71S

    Forslagene er blant annet Stem Venstre, slutt å suge NATOS kuk og ny regjering i 2013.
    Allikevel har nok Arbeiderpartiet fått mye ut av dette, se storify fra Girl Geek Dinner-møte: http://girlgeekdinners.origo.no/-/bulletin/show/727084_dette-snakket-girl-geeks-om-hos-arbeiderpartiet

    SvarSlett